Tips på systemstöd för HR!

Bakgrund

Äntligen tillbaka efter 7 månaders föräldraledighet (supermysigt men inte alltid överstimulerande)!

Vi säger ju att tiden aldrig kommer att gå så långsamt som nu! Att tekniken skapar möjligheter och att det gäller att hoppa på digitaliseringståget. Men vad händer egentligen om en i praktiken är offline i 7-månader? Är det kört nu?

Jag ställde frågan på Linkedin och bad om input kring de senaste och hetaste systemstöden kopplat till ”People and Organization”. Som lite inspiration och input till er kommer här listan med de tips jag fick samt en kortare introduktion till tjänsterna (inget vetenskapligt men så att du får lite ”flavor”).

Behöver ni hjälp med att välja rätt stödsystem för er så finns vi här.

Håll till godo!

Lista systemstöd:

Rekrytering

Aevy – Svensk produkt som positionerar sig ”långt fram i rekryteringsprocessen” och som möjliggör en proaktiv approach till rekrytering, det vill säga så nära automatiserad headhunting du kan komma. Poängen med Aevy är att du enkelt kan söka upp individer baserat på dina önskemål och krav, få en översikt av personer som är aktuella (baserat på individers aktivitet i en mängd kanaler) och skräddarsy din kommunikation till individen baserat på individens översikt. Priset är ca 5400 kr per månad och användare vid obegränsad användning (andra betalningsalternativ finns).

Knack – Ett nytt sätt att rekrytera. Genom en app (Knack up) kan rekryter kostnadsfritt spela spel och på så sätt visa på personliga egenskaper och kompetenser. Vid registrering uppger du grundläggande information om utbildning, erfarenhet med mera. Genom gränssnittet kan du som användare söka bland lämpliga rekryter. Kul idé som bygger på att många använder appen. Man skulle nog också kunna ifrågasätta validitet och reliabilitet (även om Knack verkar engagerat erfarna forskare i utvecklingen).

Sqore – Genom Sqore kan du skapa tävlingar och brett marknadsföra din tävling för att skapa generellt intresse och identifiera explicita potentiella rekryter. Lite som Knack men mindre komplicerat och mer likt traditionell marknadsföring. Företaget är svenskt och är uppbackat av väl etablerade investerare. Ett enkelt sätt att nå ut till många samtidigt som man på ett objektivt sätt kan utvärdera rekryters kompetenser och färdigheter baserat på tävlingsresultatet.

Teamtailor – Svensk produkt som på kort tid byggt upp ett gott rykte. Fullvärdig ATS som också kan levereras med en extern karriärsida. Är av naturliga skäl bäst lämpad för företag och organsationer i tillväxt, som har svårt att hitta rätt kompetens eller som anställer med säsongsvariation/korta kontrakt. Priset är från 600 kr i månaden och gäller obegränsat antal användare, jobb och kandidater. För den riskaverta finns det alltid en baksida på en ny spännande och modern produkt. Huruvida man sätter värde på att en leverantör bevisat sig som en ”stabil leverantör över tid” avgörs bäst av er organisation.

Kollaborativa hjälpmedel

Asana – Nytt spännande systemstöd för team och hur de arbetar tillsammans. Det finns även stöd för HR så som intervjuunderlag, onboardingprocessen och hantering av interna resurser. Gratis att använda i små team. Vill man ha tillgång till ”allt” är priset från ca 90kr per månad och användare. Grundare med erfarenhet från Google och Facebook och tunga investerare.

HRM

Catalyst One – Fullvärdigt HRM-system som ger stöd åt i princip hela medarbetarcykeln. Norskt företag med kontor också i Stockholm och Köpenhamn. Stora etablerade kunder främst representerat av nordiska organisationer. Pris varierar beroende på lösning.

Talentsoft – HRM som även det täcker in det mesta man som organisation behöver. Etablerat över hela världen med 1500 kunder, 8 miljoner användare och kontor i 130 länder.

Medarbetarengagemang

Officevibe – Verktyg som ger stöd för medarbetare att ofta kunna återkoppla kring engagemang och generella arbetssituation (pulserande mätningar). Utvecklat av GSOFT som grundades i april 2007. Officevibe är en av tre produkter man tillhandahåller. Har välkända varumärken som kunder och finns i över 100 länder i världen. Tjänsten går att integrera med till exempel Office 365, Slack och Salesforce. Från ca 36 kr per månad och användare.

Winningtemp – Göteborgsföretag som likt Officevibe skapar förutsättningar för pulserande mätningar. Uttökad funktionalitet finns för att skicka feedback och/eller att få påminnelser kring återkoppling/stöd till specifika medarbetare. Stöd för mobiler finns.

Peakon – Systemstöd för att driva upp engagemang hos personal genom kontinuerlig feedback från medarbetare. Automatiserade rapporter skapas för att på ett enkelt sätt ge en överblick kring problem och utmaningar. Från ca 28kr per användare och månad.