Hur ni kan använda er av storytelling för att bli vän med er målgrupp

Storytelling som konst är ingenting nytt, ingen vet egentligen när den första historien berättades. Traditionellt sett har historier, visdomar och erfarenheter spridits genom ord, bilder, symboler och känslor för att skapa gemenskap och kultur. På senare tid har berättandet även blivit uppmärksammat inom kommunikation som ett sätt att skapa emotionella band till sina kunder och medarbetare. ”Corporate storytelling” är idag ett populärt ämne för oss som jobbar med både intern och extern kommunikation och har ni inte börjat med det ännu så är det dags!

Storytelling-1

Vad är storytelling?

Själva begreppet kan kännas ganska luddigt, men det är egentligen inte svårare än det låter – att berätta en historia. Faktum är att storytelling redan pågår i många organisationer utan att man själv är medveten om det. Medarbetare berättar och sprider historier på fikarasten, i lunchrummet och kanske på interna hemsidor. Att jobba med corporate storytelling som kommunikatör handlar om att lyfta dessa historier och sprida de vidare inom och utanför organisationen för att därigenom skapa en organisationsidentitet som är attraktiv för er målgrupp.

Vilka fördelar kan ni få med storytelling?

Genom att använda er av storytelling kan ni skapa en bättre relation till er kunder och medarbetare. Det hjälper inte bara till att skapa engagemang, det kan också bidra till en bättre och närmare relation då man, genom att skapa en identitet hos varumärket, blir mer personlig och förbättrar de emotionella banden. Genom att skapa en organisationsidentitet som känns trovärdig och genuin stärker ni organisationens position hos både kunder och medarbetare. Storytelling kan även vara en fördel när det kommer till employer branding, vilket vidare hjälper er att attrahera de talanger ni vill till just er organisation! Det finns alltså bara fördelar med att inkorporera storytelling i er kommunikationsstrategi, och det är inte så svårt som det kan verka.

5 tips för att komma igång med storytelling i er organisation

  • Fundera kring er identitet som organisation – vilka vill ni vara, vilken bild vill ni förmedla till kunderna? Ett tips är att tänka ut 3 ord som ni vill ska identifiera er, t.ex. äventyrliga, innovativa & unga (eller vad som helst!). Bygg er storytelling kring dessa ord och fokusera på hur ni kan förmedla den känslan till era mottagare.
  • Använd de historier och berättelser som finns inom organisationen – har ni någon medarbetare som har gjort en spännande resa som exemplifierar er som organisation? Använd dessa, man behöver inte uppfinna hjulet igen!
  • Sprid era historier på era kanaler, men var noga med att bilden ni sänder ut är enhetlig i alla kanaler. En spretig bild kommer göra det svårare för kunderna att bilda en uppfattning kring er identitet och kan istället påverka varumärket negativt.
  • Använd bild, ljud, film och text. Det är lättare för en åhörare att ta till sig ett budskap om man kan visualisera det som förmedlas framför sig. Jobba med olika medier för att maximera effekten av det ni vill förmedla.
  • Se till att storyn är rörlig och flexibel, att den utvecklas och förändras över tiden, precis som individer och er organisation gör.

Vi på Consultatum har omfattande erfarenhet av att jobba med kommunikation och vi hjälper er gärna att uppdatera och komma igång med er kommunikationsstrategi. Hör av er till oss på 08-612 10 00 så berättar vi mer!

Jesper Somehagen

Jesper Somehagen, Konsult