Konsten att inte (bara) Höra utan även Lyssna

Känner du någonsin att så många pratar och ber om din uppmärksamhet att du har svårt att lyssna och höra vad det säger? Om du gör det så är du inte ensam. Idag bombarderas vi av så mycket ljud och information att det kan vara svårt att veta när vi ska lyssna på vad som sägs och när det är ”okej” att trycka på den interna ”mute-knappen” och man missar några saker. För visst är det en sak om vi råkar missa vad de sa i filmen som vi tittade på förra fredagen men det är en helt annan sak om vi missar vilken tid som det där viktiga affärsmötet flyttades till eller om vi skulle missa att det är ett möte helt och hållet.

För någon som är i en ansvarsposition eller i en ledande befattning kan huruvida man registrerar vad som händer och sägs i sin omgivning vara hela skillnaden mellan framgång och misslyckande.

Att lära sig lyssna är inte svårt. När du har gjort det så kommer helt nya världar att öppna sig för dig. Otroligt spännande!

Mina 5 enkla tips som gör dig till en bättre lyssnare.

  1. Fråga dig själv: Hur mycket går fram och från vem? De allra flesta av oss utsätts för alldeles för mycket stimuli och information. Ifall vi skulle försöka hantera och absorbera allt skulle vi sköljas bort utan att överhuvudtaget förstå vad som hänt. Så det första vi måsta göra för att komma till rätta med detta är att fråga oss varifrån kommer den värdefulla informationen insikterna ifrån? Vem på arbetet? Vem i ditt privatliv? Vilka sociala mediekanaler är relevanta? Finns det digitala filter som kan hjälpa dig att automatiskt sortera ut värdelös information som vi bombaderas med? Skriv en lista på vad för stimuli du utsätts för och välj vilka du vill lyssna till och lägg till fler stimuli källor allteftersom du blir bättre och bättre på att lyssna.
  2. Tänj dina (lyssnar)muskler. Nu när du vet vad och vem du ska lyssna på är det dags att börja öva. Leta upp någon som du tycker intressant eller kunnig och insiktsfull och be om hens åsikter på ett specifikt ämne. Tacka för hens tid och tankar, gå sedan och skriv ner vad personen sa och vad för konkreta saker du kan göra utifrån den informationen.
  3. Lyssna på det osagda. Vare sig en situation uppstår på jobbet eller i vårt privatliv är det sällan vi är helt raka och ärliga i vår kommunikation. Ofta utelämnar eller lindar vi in det vi säger när det handlar om ämnen som vi upplever som obekväma. Några typexempel på när det är svårt skulle kunna vara när vi pratar med chefen, missnöje med ett projekt eller en kollega eller en uppgift som vi inte gillar. Framgångsrika ledare lär sig att lyssna mellan raderna men de uppmuntrar även de runt omkring sig att vara så tydliga som möjligt. Viktigt att tänka på här är att alla inte är bekväma med denna typ av rak/direkt kommunikation. Testa att ha ett samtal där du lyssnar efter det som utelämnades. Reflektera över vad ni pratade om, men även vad du tror budskapet var. Här kan det ibland underlätta ifall man skriver ner sina tankar.
  4. Uppdatera ditt ”lyssnande”. Få är de bland oss som aldrig faller in i något mönster. Ofta leder mönster och bekväma uppkörda hjulspår att vi stannar till eller kör fast. Ibland kan det vara bra att ”möblera om” gör lite förändringar i din omgivning, sätt dig på en ny arbetsplats eller prata med någon som är helt olik dig själv eller byt radiokanal på vägen till jobbet. När vi utsätter oss för nya tankar och miljöer så ger vi oss själva fantastiska förutsättningar för att göra nya spännande kopplingar.
  5. Var öppen för att lyssna (och tänka om). Det spelar ingen roll varifrån smarta och insiktsfulla saker kommer ifrån så länge de kommer fram. Börja lyssna på människor som du inte brukar lyssna på och fundera på vad de säger. Här behöver du alltså aktivt söka upp nya människor som du vanligtvis inte skulle lagt märke till och aktivt starta en diskussion och be om deras åsikter. Bli inte förvånad när personen du har svårt att komma överens med eller som du minst anade ger dig nya värdefulla perspektiv och infallsvinklar. Testa gärna med en specifik fråga eller ett problem som du funderar kring. Be om deras tankar och idéer, lyssna och skriv ner. Man vet aldrig vad man får lära sig, kanske är så mycket som 90 procent inget att ha, men då var det ändå 10 procent som gav något.

Att lära sig lyssna och utveckla sin förmåga att lyssna på andra öppnar verkligen upp världen runt omkring oss samtidigt som det är otroligt kul och spännande. Testa gärna ett eller flera av tipsen ovan och ta ett första steg mot att bli en lite smartare, mer insiktsfullt med mer empatisk lyssnare. Något som du kommer att ha glädje av i arbetslivet men även utanför arbetet.

Skulle du vilja lära dig mer om hur du kan bli bättre på kommunicera och interagera för att få ut mer av dig själv och din omgivning så kolla gärna på våra kurser: Ledarskap på hjärnans villkor, Nybliven Chef eller Så ger du återkoppling som förbättrar prestationen för att se om det är något som låter spännande.