Verksamhetsnära HR-strategi
Lär dig grunderna i strategiskt tänkande och hur du kan utveckla en HR-strategi som förstärker affärsmål och resultat.
Kursen vänder sig till dig som arbetar med utveckling av HR-funktionen och vill skapa en affärsdriven strategi för HR som förstärker företagets resultat.
Kursbeskrivning
Varför en process-strategi är lika viktig som innehållet i HR-strategin
- Hur ser processen ut för utveckling av en värdeskapande strategi för HR?
- Att skapa delaktighet bland HR-medarbetare i utveckling av er strategi
- Hur du skapar ett proaktivt samarbete med chefer kring utveckling av din HR-strategi
- Vilket syfte har en HR-strategi för din organisation?
- Att bestämma ambitionsnivån för din nya HR-strategi
En mall för din HR-strategi – vilka är de viktigaste beståndsdelarna?
- Vad är en värdeskapande HR-strategi?
- Vilka är beståndsdelarna i en värdeskapande HR-strategi?
- Vilka mallar behöver du för att skapa ett underlag för din HR-strategi?
- Hur ska du paketera din HR-strategi på ett sätt som tilltalar chefer och medarbetare i ditt företag?
Hur analyserar du affärsstrategin och identifiera företagets framtida behov?
- Att identifiera hur HR-funktionen kan stödja den övergripande affärsstrategin
- Att koppla HR-aktiviteter till verksamhetens övergripande mål
- Att identifiera de viktigaste HR-processerna och tjänster
- Att identifiera strategiska HR-aktiviteter
Att utveckla värdeskapande processer och tjänster
- Vilket HR-stöd behöver linjechefer och hur bör det levereras?
- Att analysera existerande tjänster och processer och värdet som de skapar för chefer och medarbetare
- Att fastställa vilka nya tjänster och processer som kommer att skapa mest värde för chefer och medarbetare
Att prioritera – hur sållar du bland allt du vill leverera?
- Vilken kapacitet finns i din HR-funktion och hur påverkar detta din HR-strategi?
- Hur du fastställer vilka processer och tjänster din HR-funktion ska fokusera på?
- Att säkerställa att din HR-strategi inte är för ambitiös