Varje gång du agerar konsultativt ger du råd och vägledning och under konsultprocessen ändras balansen mellan expertråd och coaching – hur lyckas du vinner förtroende och acceptans för ditt råd och dina åsikter.
HR-expert eller coach? – vad krävs av dig i dessa olika roller och hur balanserar du de?
Vad är skillnaden mellan en expert och en coach
Expertråd och rekommendationer kontra att coacha och lotsa chefen
Att ge löpande konsultativt stöd inom HR-område
Att ge konsultativt stöd i ett längre projekt
Att ge verbalt råd kontra skriftliga rekommendationer
Hur gör du när chefen inte vill bli coachad
Ett coachande förhållningssätt
·Att identifiera när coachande är det mest lämpligt förhållningssätt
Coachning kring en uppgift kontra coachning kring ett beteende
Coachning kring verksamhetsutveckling
Att inte tala om för chefen vad de ska göra
När är det lämpligt att starkt rekommendera
Att alltid har mer än ett tillvägagångssätt
Co-coaching – vad är det och hur kan du använda det i chefsgrupper utan att det tar din tid
Konsultprocessen och ”double loop” learning – hur sätter du realistiska förväntningar på ditt arbete?
Att skapa förtroende genom att inte lovar allt för mycket
Vad vet du och vad kan du inte veta – hur ska du agera för att säkerställa du inte lovat för mycket?
Double Loop Learning – vad är det och hur använder du dig av detta för att gradvis lär dig om den bästa lösningen för organisationen vid olika utmaningar?
Att blanda in andras åsikter för att bygga kredibilitet för dina idéer och förslag
Konsultprocessen – att ändra förhållningssätt längst vägen på ett sätt som är begripligt
Konsultprocessens olika faser och hur de påverkar ditt agerande – expert kontra rådgivare kontra coach
Att tydliggöra varför du agerar på olika sätt i ditt konsultarbete
När ”experten” säger att coaching fungerar inte längre vad gör du då?
Att presentera olika tillvägagångssätt utan vara partiskt
Att få andra att hjälpa dig coacha när det inte är lämpligt att du coacha
Att agera konsultativt i ledningsgruppen vad innebär det