Konsultativt HR – Ett professionellt bemötande
Alla roller inom HR har inslag av konsultativt arbete någon gång under dagen. Varje gång du löser ett problem som inte är vanligt förekommande eller ger råd till chefen agerar du konsultativt.
Vilket konsultativt stöd ska du erbjuda och när behöver du stöd från andra?
- En konsult är en person som utövar inflytande och påverkan utan att ha någon makt – vad innebär detta?
- Vilken kompetens besitter du och var går gränsen för att vara rådgivare och konsultativt stöd?
- Vilka kompetenser är det bättra att andra inom HR-funktionen levererar?
- Det är en styrka att kunna säg nej men vad ska du säga nej till?
- Att använda externkompetens för att fylla dina kompetensluckor
- Vad gör du när det blir för mycket att göra – hur och när du ska prioritera
- Tydlighet kring din roll är allt – hur förklarar du allt för kunden och fortfarande framställer dig som en duktig och kompetent HR-medarbetare
- Att bygga förtroende för din roll och din kompetens
Att formalisera ett professionellt konsultativt stöd – vad innebär det för dig som HR-medarbetare?
- Generalist konsultstöd i vardagen kontra specialist stöd vid större utmaningar
- Konsultprocessens olika faser:
- Kontraktera
- Diagnostisera
- Implementera lösning
- Utvärdera och finslipa
- Från expert till resurs – de olika kraven som konsultfaserna ställer på dig
- Varför kontraktering är så viktigt för dig som internkonsult
Konsten att diagnostisera – att analysera chefens och verksamhetens behov av konsultstöd
- Din roll som stöd i verksamhetsutveckling – allt handlar inte om HR-processer – hur stödjer du bland annat:
- Organisationsutveckling
- Verksamhetensprocessutveckling
- Förändring
- Ibland klagar chefer om saker men vill egentligen inte ha en lösning – hur sållar du bort sådana utmaningar
- Varje verksamhetsprocess är en HR-angelägenhet – varför?
- Olika sätt att analysera problem och inhämta information
- Alternativa lösningar på chefers behov – hur identifierar du dessa?
- Vilka utmaningar innebär så mycket risk att du bör avstå dessa tills andra, lättare utmaningar är lösta?
Att bygga en business case för konsultarbete
- Lär dig konsten att estimera tidsåtgången för en konsultativ leverans
- Att prioritera för att utnyttja resurser på ett optimalt sätt
- Att beräkna ROI på dina konsultativa insatser och förmedla nyttan med dessa
- Att förklara och sälja in ditt erbjudande till chefer
- Chefers syn på HR-stöd – hur du kan övervinna eventuellt motstånd
- Ger chefen valmöjligheter för ökad förtroende och inverkan
- Att koppla business case till verksamhetens utmaningar och mål