Hjälper eller stjälper en ”app” ohälsosam arbetsbelastning?

Jag vet ärligt talat inte om lösningen på ohälsosam arbetsbelastning är en app som genererar ett mail till medarbetare och chefer i våra redan överfulla inkorgar. Eller kan appen verkligen säkra trivsel och välmående på våra arbetsplatser? Som den moderna människa du vill vara tänker du säkert att det nya digitala verktyget borde vara ganska smart men hur smart är det egentligen när de automatgenererade mailen trillar in i din inkorg bland flera hundra andra olästa mail?

Processen ser ut på följande sätt; mail skickas veckovis till medarbetaren och chefen med följande information:

Hej medarbetarens namn! Nu är det dags för veckans uppföljning av din upplevda belastning. Vi gör denna uppföljning för att säkerställa trivsel och välmående på vår arbetsplats. Vi svar ”hanterbart” och ”för mycket” kommer din chef bjuda in till samtal.

Hej Chefens namn! Nedan ser du vad dina medarbetare svarat samt vilka som inte svarat för v9. 

  • för lite
  • Ok
  • hanterbart
  • för mycket
  • inget svar

Ett mail som redan talar om vad många chefer redan vet men som inte ger några svar på hur de praktiskt ska lösa problemet mest på grund av deras egen brist på tid. Ett mail som spär på chefers dåliga samvete att inte hinna med att leda och fördela inkommande arbeten. Ett mail som talar om för chefer att jag måste samtala med mina medarbetare, what? Ett mail som stressar medarbetarna att bedöma, kategorisera samt besluta om sin upplevelse av arbetsbelastning varje vecka. Strör inte appen ”salt i såren” istället för att hjälpa?

Digitaliseringen är svar på mycket men den får inte ta över människans egen förmåga att tänka och göra skillnad för varandra. Så istället för testa en ny app som genererar fler mail är mitt förslag till medarbetare och chefer att prova att sluta maila och lägga mer tid på att regelbundet prata med varandra om hur vi mår och hur det går.

Mer om det professionella samtalet