En praktiskt hands-on utbildning för alla HR-medarbetare som behöver ett gemensamt språk och modell för utveckling av en värdeskapande HR-funktion
Gör inte strategiskt HR svårare än vad det är!
Lär dig hur du snabbt och enkelt bidrar till utveckling av HR-funktionens strategiska HR-arbete
Du kommer att lära dig
- Vad är värdeskapande HR?
- Det nya verksamhetsbaserade årshjulet
- Centraliserar kontra decentraliserar – varför det är en icke fråga!
- Vad måste HR-mäta?
- Att förstå verksamhetens behov av stöd
- Att förstå chefers behov av stöd
- Att förklara och marknadsför HR-funktionens arbete
- Kunden i centrum utan att förlora kontroll
- Information är makt – gillar dina kunder vad du gör?
- Rapportering och återkoppling – en chef ska aldrig kunna säga ”jag vet inte vad HR-funktionen gör”
Kursen innehåller en mängd praktiska övningar där du jobbar hands on med olika frågor och utmaningar
Delta på plats i Stockholm eller online
Endast 5.980:- kr per person. Anmäl fem betala för fyra!
Kursprogram
Inget HR för HRs skull – hur du på ett pragmatisk sätt använder verksamhetens strategi som din startpunkt
- Översikt av Ulvhag-modellen
- Hur utvecklades den och varför?
- Varför är inte ARUBA en lösning för utveckling av HR-funktionens arbete?
- Årshjulet är HR för HRs skull men ändå ett användbart verktyg – hur Ulvhag modellen hjälper dig skapar en verksamhetsfokus
- Ett verktyg som underlättar samarbetet med chefer i utveckling av HR-funktionens arbete på tre pragmatiska steg
Genomgång av Ulvhag modellen – ditt verktyg för både utveckling av HR och marknadsföring av HR mot chefer
- Verksamhetens strategi är alltid din startpunkt
- Att se till att verksamhetsplanering inkludera ett HR perspektiv direkt från början
- Mallar som gör det möjligt att bryta ned verksamhetsmål, förstå HR-konsekvenserna och prioritera HRs arbete på olika sätt
- Att förstå hur du ska bygga din HR-funktion för att på riktigt stödjer chefer och måluppfyllelse oavsett storlek på din HR-funktion
- Att mäta och återkoppla HRs arbete för att förbättra din HR-funktion och bygga förståelse hos chefer för HR-medarbetares arbete
Centralisera kontra decentralisera – en icke fråga när du fattar HR på riktigt!
- Agilt och lean tänkande ur ett HR-perspektiv
- En serviceorganisation men ingen dörrmatta
- Tillgänglighet och närhet till kunden som meningsfulla begrepp
- HR-funktionens roller och HR-kompetenser
- Viktiga värdekedjor som garanterar samarbete i hela organisationen kring HR-frågor
Mät och återkoppla! – Var inte rädd för att ta reda på hur det går för HR
- Att mäta effektivitet
- Att mäta aktiviteter
- Kundnöjdhet som ett viktigt mått
- Förtroende som mått för HRs inverkan på verksamhetens strategiska frågor