I framtidens arbetsplats spelar arbetsmiljön en allt viktigare roll!
Arbetsmiljön påverkar känslan av välbefinnande, relationer på arbetsplatsen, samarbete, effektivitet och vår hälsa. Det är en allt viktigare del av att vara en attraktiv arbetsgivare samt att utveckla en hållbar kultur som stärker förmågan att nå resultat.
Vi stödja er i utveckling av relevanta och pragmatiska rutiner och policys samt en organisation som stödjer en god arbetsmiljö. Vi utbildar och coachar chefer, arbetsledare, medarbetare och HR.
Har ni behov av utbildning inom arbetsmiljö, utredning av arbetsmiljön eller medarbetarskap och självledarskap kontakta oss och läs mer nedan.
Vi är varandras arbetsmiljö och alla inklusive medarbetare har ett ansvar i dessa frågor. Både ledarskap och medarbetarskap är viktiga komponenter i en organisations ansträngningar för att säkerställa en god arbetsmiljön.
Utbildning inom arbetsmiljö chefer
Det är oftast självklart att utbilda chefer i hur man skapar en positiv arbetsmiljö. Forskning och erfarenhet visar att företag med god arbetsmiljö där medarbetare känner sig engagerade och uppskattade ökar sin produktivitet, ger högre kundnöjdhet och minskar stress. I tider av osäkerhet och förändring söker medarbetare än mer stöd och vägledning hos chefer.
Cheferna måste även säkerställa att man följer de många föreskrifter och krav som finns inom den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Föreskriften har sitt ursprung i flera decenniers forskning som visar att företag som arbetar på detta sätt och skapar delaktighet bland medarbetare i utformningen av arbetsmiljö har mycket bättre resultat än de som inte tar detta på allvar. Arbetsmiljön ska spegla verksamhetens värderingar och kultur.
Vår företagsanpassade arbetsmiljöutbildning för chefer ger nödvändig kunskap och verktyg för att utveckla en god arbetsmiljö. Utbildningen är antingen en heldag eller två halvdagar, klassrum eller online vad som passar ert företag. Utbildningen finns på engelska och svenska.
Arbetsmiljöutredningar
Har ni hamnat i ett svårt läge eller vi förstärker arbetsmiljön i förebyggande syfte? Ibland uppstår en känsla av att den sociala arbetsmiljön inte fungerar som den ska på grund av en rad olika anledningar som mobbning, trakasserier, samarbetssvårigheter, konflikter och oönskade beteenden från medarbetare och eller chefer. Det är inte hopplöst det finns en lösning.
Det är viktigt att tydliggöra och öka kunskapen om vad som händer i arbetsgruppen för att kunna sätta in rätt åtgärder. Vanlig arbetsgång i psykosociala arbetsmiljöutredningar kan vara.
- Uppstart och planering och med uppdragsgivaren
- Identifiera intressenter och djupintervjuer
- Analys, rekommendationer och prioriteringar
- Återrapportering till uppdragsgivaren och arbetsgruppen
- Implementerar lösningar och skapar delaktighet
- Uppföljning och eventuella justeringar
Våra konsulter arbetar på ett pragmatiskt, fakta baserat sätt som garanterar att resultatet är oberoende och speglar den faktiska situationen. Genom att följa en process som ger alla möjlighet att komma till tals och förstå varandras uppfattningar av olika situationer är det möjligt att stärka organisationen och individer när de tar sig ur en svår situation.
Våra erfarna seniora HR-konsulter kan snabbt komma på plats analysera situationen och ge konkreta rekommendationer utifrån beteendevetenskap, svenska arbetsmiljölagstiftning och arbetsrätt.