5 användbara tips att skriva veckobrev som medarbetarna vill läsa
Tänk om fler chefer tog chansen att regelbundet påverka sina medarbetare med korta, personliga och uppriktiga veckobrev. Veckobrev som medarbetare vill läsa borde vara alla chefers prioritet.
- Ett veckobrev ska vara kortfattat, uppriktigt och personligt. Det ska maximalt ta 15 minuter att skriva.
- Våga vara personlig, chefer är också människor. Inled gärna veckobrevet med ett par meningar om saker som händer utanför arbetsplatsen. Det kan vara någon branschnyhet, aktuellt i media, något du är extra nöjd med eller något du vill att medarbetarna ska veta att du bryr dig extra mycket om.
- Skriv vad medarbetarna vill veta och inte vad du vill skriva.
- 2-3 återkommande rubriker eller områden för att underlätta för läsarna och för dig
- Blicka tillbaka på tidigare nyhetsbrev, finns det något att följa upp och skriva om igen? Hur gick det? Vad blev resultatet? Vad man nöjd? Var man missnöjd?
Pssst. Kom ihåg att ett veckobrev bara kan vara ett veckobrev om det kommer ut en gång i veckan.