Svåra samtal på 8 timmar

Lär dig hantera svåra samtal med medarbetare och bemöta tuffa situationer på ett tydligt och professionellt sätt.

Svåra samtal på 8 timmar

Som chef eller ledare har man ansvar för att även det svåra samtalet är professionellt och strukturerat. Det finns samtal som du kanske rentav undviker, men som är nödvändiga! Framgångsrika samtal bygger på att vara väl förberedd, ha en genomtänkt strategi samt ha kunskap och förståelse för motpartens reaktioner.

Är detta en utbildning för dig?

Denna utbildning vänder sig till dig som vill spara tid, pengar och energi genom att hantera svåra samtal effektivt och på rätt sätt. Du vill lära dig bemöta svåra situationer och samtal utan att behöva känna stress eller oro.

Du kommer lära dig:

  1. Varför upplevs vissa samtal som svårare än andra?
  2. Grundläggande kommunikation kopplat till svåra samtal
  3. Bli medveten om ditt eget agerande och förväntningar under svåra samtal
  4. Förstå hur din roll påverkar medarbetare i svåra situationer
  5. Skapa förståelse för medarbetarens reaktioner
  6. Konsten att lyssna och ge konstruktiv feedback
  7. Behålla lugnet och hantera känslor under svåra samtal
  8. Det blir inte bättre av att vänta, ta tag i situationen när den uppstår
  9. Hantera en mängd olika svåra samtal, så som prestationsproblem, samarbetsproblem och uppsägningar
  10. Hur du ska agera vid diskriminering, mobbning och sexuella trakasserier på arbetsplatsen

Kursinnehåll

Varför är vissa samtal svårare än andra?

  • Vad gör ett samtal svårt att hantera?
  • Grundläggande kommunikation
  • Bli medveten om ditt eget agerande under svåra samtal
  • Lär dig förstå medarbetarnas agerande under svåra samtal
  • Förstå din roll i svåra situationer

Så förbereder du dig inför ett svårt samtal

  • Vilka är medarbetarnas förväntade reaktioner?
  • Vilka är mina egna förväntningar?
  • Lär dig hantera starka känslor och behålla lugnet under svåra samtal
  • Konsten att både kunna lyssna och ge konstruktiv feedback

Så hanterar du olika typer av svåra samtal

  • Det blir inte bättre av att vänta
  • Lär dig hantera medarbetare med prestationsproblem
  • Hur hanterar du en medarbetare som vägrar samarbeta med andra?
  • Hur hanterar du bristande arbetsmoral eller upprepade förseningar hos medarbetare?
  • Hur hanterar du en situation med medarbetare som har hög sjukfrånvaro?
  • Vad gör du om en anställd begår ett brott?
  • Hur hanterar du orimliga förmåns- och löneanspråk?
  • Hur hanterar du missbruk hos en medarbetare som påverkar verksamheten?
  • EXIT-intervju – lär dig hantera samtalet de flesta försöker undvika

Hur du skall agera vid diskriminering och trakasserier på arbetsplatsen

  • Grundläggande information om Diskrimineringslagstiftningen
  • Hur hanterar du sexuella trakasserier på arbetsplatsen?
  • Vad är skillnaden mellan kritik, diskriminering och mobbning?

Vill du ha mer information eller undrar om ”Svåra samtal på 8 timmar” är rätt för dig, kontakta gärna oss på 08-612 10 00!